søndag 28. juni 2020

Blefjell 2020

I tradisjon tro tar vi turen opp til Blefjell. 
Tre tunge sekker er pakket til randen og veien opp til Langevatnet skal vi ta fatt på :) 

Turen opp fra Blestua tok litt lengre tid enn planlagt, vi gikk nesten 6 km og det ble litt for langt i varmen. Tempen var godt over 25 gr og kleggen hadde tatt veien opp ilag med oss. 

Etter noen timer var vi endelig fremme, teltet ble slått opp og alt pakket ut. Det første vi pakker ut er fiskestengene :) 


Mark og dupp var meget effektivt, det tok ikke lange tiden før ørreten bet på :) 


Tempen bare steg utover dagen, så kortspill og Yatzy var meget greit sammens med saltstenger og fjellvann. 


Kvelden var like nydelig som dagen og etter solnedgang var det bare å nyte varmen og de flotte fargene :) 



En flott dag ble til en flott natt, årets beste nattesøvn fikk vi på Blefjell :) 

søndag 3. november 2019

Nærområdet

Det å komme seg ut i skog og mark er godt for både kropp og sjel. De beste turene er som regel de kortreiste, ikke lange turen i bilen og kun noen hundre meter spasertur. Vi har muligheten å ta med litt ekstra og barna blir ikke lei :) 
Her en en bitteliten rapport fra en bitte liten tur- 
Starte selvfølgelig med pølser

Når pølsa er sånn passe lunka, blir den slukt med et jafs og vi hiver oss rundt å setter opp teltet :) 
Dette er kun en overnatting og kvelden består av fisking og god mat :) 

Når vi stod opp dagen etter fikk vi oss litt av et syn, masse edderkoppnett med dugg på ! 
Kort og flott tur over, nå håper vi å få noen gode turer i høst / vintermørket :) 

sees 

torsdag 25. juli 2019

Idylliske Blefjell - Perfekt for familien

Under 2 timer kjøring i bil fra Oslo (eller for vår del fra Sandefjord) kom vi til idylliske Blestua.
 Perfekt start og avslutning på en 2 dagers tur.
På vei opp til Blestua må man kjøre gjennom en bom og denne koster pr idag 75 kr (Ubemannet, så kortet må sveipes). Vi ankom kl 12 og parkerte på parkeringsplassen, kjøpte fiskekort, dette koster 50 kr døgnet pr stang.



Målet for turen var Langevatnet, ca 2,4 km gange i meget lettgått terreng. De første 500 m fra Blestua er en bred grusvei, deretter fine stier og gåplanker i myrpartiene. Vi gikk alle mann med joggesko gjennom en fantastisk flott natur og ankom målet tørrskodd. 




Vel fremme satte vi opp teltet på odden midt på vannet, slik at vi hadde utsikt til begge sidene. Vi tømte sekkene, stekte noen pølser på primusen og var meget klart til å starte fiske. Med to slukstenger og en fluestang, samt nye sluker og fersk fortom på fluestanga, anså vi utgangspunktet som meget bra.



Ikke lenge etter sluken traff vannet var første fisk på, den kjempet iherdig og vant. Vi fikk kun sett den i noen sekunder og anslår størrelsen til 5-6 hg. Noen kast senere klarte vi å lure ørreten igjen, denne gang fikk vi den på land.





Vi koste oss med ørret og mye annen god mat. Utover kvelden stilnet det og vakene (eller ploppene som gutta kalte det) startet. Det er lenge siden far har fiske med fluestang,  jeg husker ikke siste gang jeg fisket innlandsørret med tørrflue. Følelsen av å liste seg rundt vannet, jakte vak, vurdere hvilke retning ørreten går og så å legge en black gnat rett foran snuten på ørreten, ja den kan jeg dessverre ikke beskrive med ord :) 




Kvelden avsluttes med gryterett og litt marsmellows til dessert.
Vi pusser tenna til et maleri av en solnedgang :)



Vi sovnet til lyden av ørret som vaket og fugler som kvitret, det var sannelig sovemedisin. 
Og som den morgenfuglen som man har blitt med årene, våknet far kl 06, åpnet alle ventilene på teltet og fikk kastet litt med fluestanga. Temperaturen var så høy at dette ble gjennomført kun iført boxer (dette har jeg fått beskjed at ikke er nødvendig å dele biledlig med omverden. )
Kaffe og havregrynsgrøt tilberedes i teltet mens de små våkner til en ny dag. 




Hjemreise var satt til kl 13.30 og dagen gikk til fiske, bading og nyting av solen :) 




Turen ned var like nydelig som oppover, sekkene var dog litt lettere å bære.
Været var utrolig flott, jeg tenker at vi hadde 24 + på vei ned. 
2-dagers tur til Blefjell er perfekt for småbarnsfamilier og førstegangs campere, terrenget er lettgått og tydelig merket. Vannene ligger som perler på en snor, så her er det bare å velge og vrake. Vi valgte sørsiden av Langevatnet da det ikke var folk å se, vi fikk virkelig kjenne på friluftsliv følelsen og det å være alene på tur.

Anbefales til alle og vi kommer tilbake senere :) 
God tur til alle sammen

Avslutter med bilde av frosken Freddy :)

lørdag 25. mars 2017

Redaksjonen på tur

Da var tiden inne for den årlige vårturen, i år møtte hele redaksjonen i "Bare en tur til" opp.
Som vanlig så planlegges ruten ned til siste detalj. Her overlater vi ingenting til tilfeldighetene.




Etter flere timer så ankommer vi endelig "hemmeligbukta" og da setter vi oss ned å analyserer terrenget nøye.
Her gjelder det å finne riktig plass der de største haiene går helt langs land, men vi må også finne en plass der det er sand og små stein på land. Vi kommer nok til å bygge sandslott samt kaste stein i vannet hvis haiene blir for nærgående. 


Sekretæren klarte etter mye om og men å montere stengene. Krokene er jo bare påmontert for syns skyld, de fjernes selvfølgelig før fiske påbegynnes. Da de egentlig bare er i veien, fester seg til klær og havbunnen. Det er mye morsommere uten :) 


Endelig er fiske igang, spenningen er til å ta og føle på! Konsentrert veksles det mellom raske og langsomme inntrekk mens man kikker rundt på det som lager lyd. Det kan bekreftes at ved flere anledninger så var storhaien å nappet i snøre, ja tilogmed Nemo... 


Ja, bildet under trenger egentlig ingen tekst annet enn MMMMMmmmmmmmmm!! 


Da vi ikke stiller klokken enda og faktisk enda er på vintertid og det mørkner tidlig så hadde vi ingen andre valg enn å snu snuten hjemover. Valget var enkelt, vi går langs stranden da det er mye rart i skogen og vi vil jo ikke treffe på ulv, bjørn eller en totempir...


Det ryktes nydelig vårvære imorgen så da tok redasjonen beslutingen at dette blir en to dagers tur, men vi må jo hjem å sove først og spille litt iPad. Etter det så er det ut på tur igjen. :) 





torsdag 5. januar 2017

tirsdag 20. desember 2016

Man ryker ikke fisk...




Vel når kasteteknikken ikke helt sitter da ryker man dessverre fisk. Selvfølgelig var jo denne fisken kjempestor :) Hehehe..




Gradestokken viste knappe 6 gr idag og det blåste frisk bris. 5ern ble med idag og det var utfordrende å kaste, men klarte å knote ut snøre :) 




En tynn planke hugget til og jaggu er det like gøy hver gang. Kastet bare noen få timer, da regnskuret plutselig kom og vinden økte, men godt å lufte stanga og hodet :) 








torsdag 8. desember 2016

Nyter varme dager

Fri fra jobb, 12gr og sol! 
Da var det bare å hoppe ut av senga og kjøre til god plassen.
Fantastisk å få en vårdag midt i desember :)
Ble 5 timer fiske idag, godt å terpe på kasteteknikken og tilslaget :)




Sannelig ble det fisk også :) 3 små sjøørreter, men sjøørret :) 



Jeg liker å fiske fra land, mens andre må bare vade midtfjords :)